Wigierska kolej wąskotorowa w Płocicznie

Wigierska kolej wąskotorowa to kontynuacja leśnej wąskotorówki w Puszczy Augustowskiej z czasów I wojny światowej, rozbudowanej w latach 1923-26. Kolejka, której trasa biegła z Płociczna w okolice Zelwy stanowiła uzupełnienie powstałego w latach 1824-39 Kanału Augustowskiego, głównego środka transportu drewna do Europy i tartaków położonych wzdłuż tego szlaku wodnego. 

Na jeziorze Wigry zlokalizowano szereg bindug, gdzie zatapiano drewno, zbijano je w tratwy i holowano w okolice tartaku w Płocicznie. W latach 80. XX w. kolejka uległa likwidacji i dopiero kilka lat temu wznowiła przewozy już jako kolejna atrakcja turystyczna Wigierskiego Parku Narodowego. Na trasie o długości 10 km, rozpoczynającej się i kończącej w Płocicznie, kolejka zatrzymuje się na tzw. fotoskopy na Bindudze, Powałach i Bartnym Dole. Latem turyści jadą w odkrytych wagonikach, poza sezonem letnim w krytych i ogrzewanych.

Przejazd Wigierską Koleją Wąskotorową jest niezwykłą atrakcją turystyczną. W czasie jazdy można podziwiać lasy Wigierskiego Parku Narodowego, a na malowniczo usytuowanych przystankach zachwycać się pięknem jeziora Wigry i poznawać historię eksploatacji dóbr puszczańskich.

Terminy kursowania kolejki wąskotorowej:

Wiosna, Lato, Jesień, Zima.

Wyjazdy z Płociczna Tartak 40:

  • w maju – codziennie o godz. 13:00
  •  w czerwcu – codziennie o godz. 10:00 i 13:00
  • w lipcu i sierpniu – codziennie o godz. 10:00, 13:00  i 16:00
  • we wrześniu – codziennie o godz. 13:00
  • w pozostałych miesiącach – po wcześniejszym uzgodnieniu z organizatorem

Program przejazdu kolejką:

  1. Przyjazd  do Płociczna Tartak 40.
  2. Przejazd zabytkową kolejką wąskotorową po Puszczy Augustowskiejoraz Wigierskim Parku Narodowym. W roku 1991 została ona wpisana do rejestru zabytków jako cenny wytwór techniki i jako jedna z najdłużej funkcjonujących kolejek leśnych w Polsce. 
  3. Przystanek Binduga, pierwszy przystanek widokowy na trasie kolejki. Położony jest na wysokim brzegu jeziora Wigry, skąd roztacza się wspaniały widok na malowniczą zatokę.
  4. Drugi przystanek - Bartny Dół nad Wigrami. Z pobliskiej przystani roztacza się piękna panorama z największymi w Polsce wyspami jeziornymi: Ordów i Ostrów.
  5. Docelowa stacja Krusznik, dawniej duża składnica drewna, dziś główny przystanek na trasie, znajduje się tu „Zielona Karczma”, miejsce zabaw i biesiad integracyjnych. Po półgodzinnym postoju na łące przy kompleksie puszczańskiego starodrzewu wyrusza w drogę powrotną do Płociczna.
  6. Powały, przystanek widokowy nad Wigrami, które można podziwiać z pomostu lub z wysokiego brzegu jeziora. Dawna stanica harcerska, obecnie przystanek przystosowany do dłuższych postojów, kolejne miejsce na  rekreację i ogniska.
  7. Powrót do Płociczna

Czas przejazdu kolejką wynosi 2,5 godziny, w tym są: 10-15 minutowe postoje w Bindudze, Bartnym Dole, a w drodze powrotnej – w Powałach, oraz 30 min postój w Kruszniku (Zielona Karczma), gdzie można kupić kawę, herbatę, zimne napoje, lody.

Poniżej przedstawiamy orientacyjne ceny za przejazd kolejką wąskotorową. Niemniej jednak kwestię cen przed wyjazdem proszę sprawdzić na oficjalnej stronie przewoźnika.

Cennik

bilet normalny 30 zł
dzieci do ukończenia 16 lat 20 zł
dzieci do ukończenia 7 lat 6 zł
przewóz roweru 10 zł

Galeria zdjęć - Wigierska kolej wąskotorowa