Nasza sauna (ruska bania) wyglądem przypomina drewnianą chatkę i znajduje się na naszym polu namiotowym Biebrza24 w Podhorodniance. Jest jedyną sauną nad rzeką Biebrzą położoną w tak bliskiej odległości od niej. Sercem i motorem napędowym sauny jest piec Harvia (fińskiej produkcji) opalany drewnem, w którym podgrzewa się kamienie. Tego typu saunę można porównać do sauny parowej. Panuje tu jednak niższa wilgotność i wyższa temperatura między 80ºC a 100ºC. Sauna jednorazowo może pomieścić 6 osób. Właściwą kąpiel można rozpocząć dopiero po przygotowaniu sauny do użytku, czyli rozpaleniu w piecu, nagrzaniu kamieni i osiągnięciu odpowiedniej temperatury co zajmuje około 30 – 60 minut i tym zajmuje się sam właściciel. Zanim jednak sauna będzie gotowa proponujemy aby skorzystać z prysznica lub orzeźwiającej kąpieli w rzece. Przed wejściem do sauny dobrze jest też wypić gorące zioła z miodem. Zioła mają za zadanie wzmocnić efekt oczyszczenia organizmu z toksyn, a także przyspieszają pocenie się. Kiedy sauna jest odpowiednio nagrzana możemy zacząć naszą przygodę. Rozgrzane kamienie polewa się czystą wodą lub przygotowanym naparem z ziół, by wytworzyć parę. W czasie wizyty w ruskiej bani między sesjami, które trwają średnio 10 – 15 min. zaleca się robić krótkie przerwy 5-10 min. W trakcie tych przerw należy ochłodzić ciało w zimnej wodzie np. w Biebrzy, a zimą nacierać ciało śniegiem. Naprzemienne stosowanie ciepła i zimna skutecznie hartuje organizm i ma również korzystny wpływ na układ krążenia oraz układ oddechowy. Gorące powietrze pobudza krążenie, powodując intensywne pocenie się, oczyszcza również nasze ciało z toksyn. Tego typu kąpieli parowych można zażywać kilka razy w tygodniu. Sauna jest szczególnie polecana sportowcom i ludziom zmęczonych fizycznie. Szybko stawia na nogi.

Informacje praktyczne

Sauna to nie tylko relaks dla ciała, ale także uczta dla ducha. Pomaga zregenerować siły po ciężkim dniu i odprężyć zmęczony umysł. Wysoka temperatura powoduje rozprężenie mięśni i rozładowanie nagromadzonego napięcia. Pod wpływem gorąca organizm produkuje endorfiny odpowiedzialne za poprawę nastroju. Gorąca parowa kąpiel oczyszcza organizm z toksyn i wzmacnia nasz system immunologiczny, poprawia krążenie krwi w organizmie, łagodzi bule menstruacyjne oraz pomaga w walce z cellulitisem. To także bardzo dobry sposób na spalenie nadmiaru tłuszczu. Dodatkowo naprzemienne ogrzewanie organizmu w saunie i chłodzenie go (pod prysznicem lub rzece Biebrzy, a zimą w śniegu) oczyszcza skórę, prowadzi do pobudzenia gruczołów potowych oraz warstwy rozrodczej naskórka. Po wizycie w saunie skóra jest lepiej nawilżona i bardzie sprężysta.

 

Ile czasu trzeba przeznaczyć na pobyt w saunie?

Na pobyt w saunie warto zarezerwować sobie przynajmniej półtorej godziny. Trzy seanse w saunie po 15 min i dwie przerwy 5–10 minutowe na ochłodzenie ciała i uzupełnienie płynów zajmują ponad godzinkę, do tego trzeba doliczyć około 5-10 min na prysznic lub kąpiel w Biebrzy przed seansami i po ich zakończeniu.

 

Kto może korzystać z sauny?

Nawet małe dzieci, kobiety w ciąży i pacjenci przyjmujący leki, bo sauna ma niewielki wpływ na ich działanie. Bezwzględnym działaniem są natomiast ciężkie wady serca, świeżo przebyty zawał, duże zaburzenia rytmu serca, zaostrzenie choroby wieńcowej, ciąża wysokiego ryzyka. Przed seansem trzeba też wyleczyć choroby skóry, bo sauna może zaostrzyć przebieg choroby. Przed wejściem do sauny należy także zdjąć wszelką biżuterię oraz zegarek, ponieważ rozgrzane mogą później narazić skórę na oparzenia.

 

Jak działa kąpiel parowa.

Wysoka temperatura panująca w saunie bardzo szybko ogrzewa ciało do 40ºC. podczas piętnastu minut w saunie skóra usuwa tyle szkodliwych produktów przemiany materii, ile nerki zdążyłyby w czasie jednej doby. Aby wzmocnić efekt kąpieli, najlepiej zażywać je regularnie. Pobyt w saunie zaczynamy od najmniejszej temperatury, przemieszczając się z ławki dolnej, gdzie jest najchłodniej, na górną. W saunie nie należy pozostać dłużej niż 15 min. Potem należy ochłodzić ciało wodą. Druga sesja może trwać dłużej. Naprzemienne cykle ciepła i zimna można powtarzać jeszcze kilka razy. Na zakończenie należy usiąść lub położyć się w chłodnym miejscu, odpocząć i uzupełnić poziom wody.

 

Zasady korzystania z sauny:

  • Z sauny nie należy korzystać bezpośrednio po wysiłku fizycznym, na czczo lub po zbyt obfitym posiłku. Należy odpocząć 15 – 30 minut zanim skorzysta się z sauny.
  • Kąpiel w saunie należy zażywać jedną lub dwie godziny po posiłku.
  • Przed kąpielą w saunie należy starannie obmyć ciało wodą. Następnie dokładnie wytrzeć się ręcznikiem (sucha skóra poci się szybciej).
  • W saunie należy rozłożyć ręcznik pod całą powierzchnią ciała. Następnie należy położyć się na dolnej lub górnej ławce lub usiąść w swobodny sposób (intensywne, ale krótsze ogrzewanie mniej obciąża serce i krążenie).
  • Wypacamy się nie dłużej niż 15 minut – jest to czas wystarczający do ogrzania się i dostatecznego wypocenia.
  • Po wyjściu sauny należy schłodzić ciało zimną wodą, chłodzenie ciała ma na celu wywołanie skurczu naczyń krwionośnych, poprawiając ich wydolność.
  • Po zabiegu zaleca się wypoczynek w pozycji siedzącej lub leżącej (ok. 10 – 15 min).
  • Zaleca się 2 lub 3 sesje w saunie wg zasad opisanych powyżej, każdorazowo należy schłodzić ciało.
  • Zdrowy człowiek może korzystać z sauny dwa – trzy razy w tygodniu.
  • Po kąpieli w saunie należy uzupełnić płyny pijąc wodę mineralną lub soki (najlepiej pomidorowy ponieważ uzupełnia straty potasu).

 

Zapraszamy do korzystania z naszej sauny (ruskiej bani) przez cały rok.