Nasza sauna (ruska bania) nad Biebrzą wyglądem przypomina drewnianą chatkę i znajduje się na polu namiotowym Biebrza24 w Podhorodniance. Jest jedną jak nie jedyną sauną nad rzeką Biebrzą położoną w tak bliskiej odległości od niej. Sercem i motorem napędowym sauny jest piec Harvia (fińskiej produkcji) opalany drewnem, w którym podgrzewa się kamienie.

Tego typu saunę można porównać do sauny suchej. Panuje tu niższa wilgotność i wyższa temperatura między 80ºC, a 100ºC. Sauna jednorazowo może pomieścić 6 osób. Właściwą kąpiel można rozpocząć dopiero po przygotowaniu sauny do użytku. Czyli rozpaleniu w piecu i osiągnięciu odpowiedniej temperatury co zajmuje około 30 – 60 minut. Przygotowaniem sauny zajmuje się osobiście właściciel.

Co to jest sauna? Definicja.

Sauna – klasyczne pomieszczenie do pocenia się. Dzięki niskiej wilgotności powietrza (ok. 10-15%), wysokie temperatury (80-100°C) są akceptowane przez organizm. Naprzemienność suchego powietrza i odświeżającego ochłodzenia, wzmacnia odporność organizmu i budzi nową energię. W saunie znajduje się piec z kamieniami, których polanie wodą, tworzy chwilowe uderzenie gorącej pary inaczej nazywanej „duszą sauny”.

Sauna wyposażona jest w akcesoria, które uprzyjemnią korzystanie z kąpieli:

 termometr,
 higrometr do pomiaru wilgotności,
 drewniane wiaderko na wodę,
 czerpak do polewania kamieni wodą,
 klepsydra piaskowa do odmierzania czasu,
 osłona do pieca,
odpowiednie, nastrojowe oświetlenie,
 oraz olejki zapachowe.

Co należy zabrać do sauny

klapki
2 ręczniki
napoje (wodę) do uzupełnienia płynów
jeżeli posiadasz, czapkę saunową

Ile czasu trzeba przeznaczyć na pobyt w saunie?

Na sam pobyt w saunie warto zarezerwować sobie przynajmniej 1.5 h. Trzy seanse w saunie po około 15 min i trzy przerwy 5–10 minutowe na ochłodzenie ciała i uzupełnienie płynów.

Pamiętajmy też, że rozpalenie pieca i przygotowanie sauny zajmuje około 30 - 60 min. w zależności od pory roku. Zimą potrzebujemy trochę więcej czasu, by osiągnąć zamierzoną temperaturę w saunie, natomiast latem trwa to o wiele krócej.

Saunę możemy przygotować na daną godzinę po wcześniejszym uzgodnieniu - kontakt.

Zalety korzystania z sauny

Działanie sauny na organizm opiera się przede wszystkim na cyklicznych zmianach temperatury otoczenia, najpierw jest to temperatura bardzo wysoka prowadząca do nagrzania organizmu, a następnie następuje faza ochładzania na zimnym powietrzu lub w chłodnej wodzie.

Takie przemienne ogrzewanie i chłodzenie wymusza na organizmie reakcje obronne stanowiąc dla niego pewien rodzaj gimnastyki. Ekstremalne zmiany temperatur zmuszają układ immunologiczny do wytężonej pracy i pobudzają go do wytwarzania przeciwciał. Dzięki temu osoby korzystające z sauny o wiele rzadziej ulegają różnego rodzaju infekcjom i przeziębieniom.

Uroda i wygląd skóry

 gruczoły łojowe odblokowują się, a organizm pozbywa się nadmiaru serum - dlatego sauna sprzyja osobom odchudzającym się, pomaga również w walce z cellulitem i niedoskonałościami skóry
 z organizmu wraz z potem wydalana jest nadmierna ilość soli, co zapobiega zatrzymywaniu wody i puchnięciu
 tkanki są lepiej ukrwione, a cera - dotleniona
 skóra staje się gładka
 organizm wolniej się starzeje
 wydalamy nieczystości, metale ciężkie i toksyny
 dzięki wytwarzanej w saunie większej ilości endorfin jesteśmy bardziej zrelaksowane
 zastosowane po wyjściu z sauny kosmetyki lepiej się wchłaniają

Układ krążenia

 rozszerzenie naczyń krwionośnych, połączeń tętniczo-żylnych i naczyń wieńcowych
 dwukrotne zwiększenie szybkości przepływu krwi
 przyśpieszenie akcji serca o około 50%.

Częstość i głębokość oddechów na ogół nie ulega zmianie, mimo zmniejszenia ilości tlenu w powietrzu. W saunie organizm wydziela pot, z czego tylko 1/3 jego ulega odparowaniu, reszta pokrywa ciało. Wraz z potem organizm pozbywa się wewnętrznych elementów przemiany materii (toksynów).

Utrata wody po saunie może wynosić od 0,5 do nawet 1,5 litra. Ogrzewanie powoduje także rozluźnienie mięśni oraz poprawienie ruchomości w stawach.

Ochładzanie powoduje normalizację „zaburzonych” wcześniej procesów, tzn. zwężenie naczyń krwionośnych, spadek temperatury, wzrost wysycenia krwi tlenem.

Ogólny wpływ na organizm człowieka to:

odprężenie psychiczne
wzrost sprawności układu oddechowego
pobudzenie gruczołów dokrewnych
stymulacja układu odpornościowego
wzmocnienie siły mięśni i rozluźnienie stawów
oczyszczenie skóry
pobudzenie akcji serca i układu krążenia
zapobieganie infekcjom
normalizację zaburzeń ciśnienia krwi
poprawę krążenia w skórze, błonie śluzowej górnych dróg oddechowych
wzrost odporności na stres
pielęgnacja skóry

Przeciwskazania do korzystania z sauny?

 Nie powinniśmy chodzić do sauny w trakcie przeziębienia lub jeśli nasz organizm jest osłabiony. Spowodować to może tylko pogorszenie stanu zdrowia lub doprowadzi do zaostrzenia stanu chorobowego.
 Reumatoidalne: w ostrym stanie reumatycznym.
 Pulmonologiczne – infekcje: przeziębienie, gruźlica, ostry stan astmatyczny.
 Kardiologiczne: niewydolność serca, krążenia i wieńcowa ze stenokardią spoczynkową, niedawno przebyty zawał mięśnia sercowego oraz inne choroby serca i nadciśnienie (najlepiej korzystać po konsultacji z lekarzem).
* Korzystanie z sauny nie jest jednak przeciwwskazane u większości osób z chorobą niedokrwienną serca.

 Jeżeli jesteś osobą otyłą, również powinieneś skonsultować się z lekarzem przed wizytą na saunie, a na pewno jeszcze uważniej zwracać uwagę na uzupełnianie płynów. Ryzyko odwodnienia w trakcie korzystania z sauny u osób otyłych jest o wiele wyższe.
 Inne: ciąża wysokiego ryzyka, ostre stany zapalne, wrzody, guzy, ogniska zakażenia (np. przy bólu zęba), choroby weneryczne, padaczka, jaskra, i inne (wskazana jest konsultacja z lekarzem).
 Z sauny też nie powinno się korzystać po wypiciu alkoholu oraz bezpośrednio po spożyciu posiłku.
 Przed wejściem do sauny należy także zdjąć wszelką biżuterię oraz zegarek, ponieważ rozgrzane mogą później narazić skórę na oparzenia.

Zasady korzystania z sauny

 Przed wejściem do sauny wskazane jest wziąć prysznic, a następnie starannie wytrzeć się (sucha skóra poci się szybciej).
 Nie korzystamy z sauny zaraz po obfitym posiłku. Należy odpocząć jedną lub dwie godziny.
 Używanie napojów alkoholowych przed i w trakcie sauny jest przeciwwskazane. Alkohol działa rozkurczająco na naczynia krwionośne skóry i potęguje działanie ciepła. Akcja serca ulega znacznemu przyśpieszeniu. Alkohol zmniejsza samokontrolę i wyzwala ducha współzawodnictwa w przedłużaniu pobytu w saunie, co może doprowadzić do utraty przytomności.
Wskazane jest wypicie litra wody przed saunowaniem, wtedy będziemy mieli co wypocić.
 Wypacamy się nie dłużej niż 15 minut – jest to czas wystarczający do ogrzania się i dostatecznego wypocenia. Popisywanie się przed znajomymi „ile to ja wytrzymam” może się źle skończyć.
 W saunie staramy się nie rozmawiać. To nie tylko kwestia kultury osobistej, ale i zdrowia. Zasadniczo ciepłe powietrze powinno dostawać się do organizmu przez nos, nie usta. Podczas rozmowy może dojść do podrażnienia śluzówki. Sauna jest też miejscem relaksu, a on lepiej przychodzi w ciszy.
 Uważaj polewając kamienie wodą – gorąca para może popatrzyć ciało.
 Na siedzisko w saunie najlepiej rozłożyć ręcznik (rozgrzane deski siedziska mogą być gorące).
 W saunie można leżeć, bądź siedzieć, na ławach. Osoby leżące na dwie minuty przed wyjściem powinny usiąść by uniknąć zasłabnięcia lub utraty równowagi.
 Wysokość ławki ma znaczenie. Na początek wybieramy najniższą, tu panuje też najniższa temperatura. Wraz z oswajaniem się z warunkami panującymi w saunie, przenosimy się wyżej.
Nie wchodź z biżuterią do sauny jeśli nie chcesz się poparzyć.

 Po wyjściu sauny należy schłodzić ciało, chłodzenie ciała ma na celu wywołanie skurczu naczyń krwionośnych, poprawiając ich wydolność. Mamy do wyboru różne metody ochłodzenia się:

  • wyjście z sauny na zewnątrz
  • wyjście z sauny i skorzystanie z prysznica (w sezonie letnim)
  • ochłodzenie się wodą z wiadra, które stoi zawsze przy saunie
  • kapiel w rzece Biebrzy (zimą jak jest zamarznięta możemy zrobić przerębel)
  • w zimie można również nacierać się śniegiem

 Po kąpieli w saunie należy uzupełnić płyny pijąc wodę mineralną.
 Zaleca się 2 lub 3 sesje w saunie, każdorazowo należy schłodzić ciało.
 Po zabiegu zaleca się wypoczynek w pozycji siedzącej lub leżącej (ok. 10 – 15 min).
 Zdrowy człowiek może korzystać z sauny dwa – trzy razy w tygodniu.

Poniższe filmy prezentują w jaki sposób można zimą schłodzić się po pobycie w saunie.

Galeria zdjęć - Sauna (ruska bania)