Sauna (ruska bania) nad Biebrzą wyglądem przypomina drewnianą chatkę i znajduje się na naszym polu namiotowym Biebrza24 w Podhorodniance. Jest jedną jak nie jedyną sauną nad rzeką Biebrzą położoną w tak bliskiej odległości od niej. Sercem i motorem napędowym sauny jest piec Harvia (fińskiej produkcji) opalany drewnem, w którym podgrzewa się kamienie.

Tego typu saunę można porównać do sauny suchej. Panuje tu niższa wilgotność i wyższa temperatura między 80ºC, a 100ºC. Sauna jednorazowo może pomieścić 6 osób. Właściwą kąpiel można rozpocząć dopiero po przygotowaniu sauny do użytku. Czyli rozpaleniu w piecu i osiągnięciu odpowiedniej temperatury co zajmuje około 30 – 60 minut. Przygotowaniem sauny zajmuje się osobiście właściciel.

Co to jest sauna? Definicja.

Sauna – klasyczne pomieszczenie do pocenia się. Dzięki niskiej wilgotności powietrza (ok. 10-15%), wysokie temperatury (80-100°C) są akceptowane przez organizm. Naprzemienność suchego powietrza i odświeżającego ochłodzenia, wzmacnia odporność organizmu i budzi nową energię. W saunie znajduje się piec z kamieniami, których polanie wodą, tworzy chwilowe uderzenie gorącej pary inaczej nazywanej „duszą sauny”.

Sauna wyposażona jest w akcesoria, które uprzyjemnią korzystanie z kąpieli:

 termometr,

 higrometr do pomiaru wilgotności,

 drewniane wiaderko na wodę,

 czerpak do polewania kamieni wodą,

 klepsydra piaskowa do odmierzania czasu,

 osłona do pieca,

odpowiednie, nastrojowe oświetlenie,

 oraz olejki zapachowe.

Co należy zabrać do sauny

klapki

2 ręczniki

napoje (wodę) do uzupełnienia płynów

jeżeli posiadasz, czapkę saunową

Ile czasu trzeba przeznaczyć na pobyt w saunie?

Na sam pobyt w saunie warto zarezerwować sobie przynajmniej 1.5 h. Trzy seanse w saunie po około 15 min i trzy przerwy 5–10 minutowe na ochłodzenie ciała i uzupełnienie płynów.

Pamiętajmy też, że rozpalenie pieca i przygotowanie sauny zajmuje około 30 - 60 min. w zależności od pory roku. Zimą potrzebujemy trochę więcej czasu, by osiągnąć zamierzoną temperaturę w saunie, natomiast latem trwa to o wiele krócej.

Saunę możemy przygotować na daną godzinę po wcześniejszym uzgodnieniu - kontakt.

Zalety korzystania z sauny

Działanie sauny na organizm opiera się, przede wszystkim, na cyklicznych zmianach temperatury otoczenia. Najpierw jest to temperatura bardzo wysoka - prowadząca do nagrzania organizmu, a następnie następuje faza ochładzania na zimnym powietrzu, w chłodnej wodzie lub w śniegu.

Takie przemienne ogrzewanie i chłodzenie wymusza na organizmie reakcje obronne, stanowiąc dla niego pewien rodzaj gimnastyki. Ekstremalne zmiany temperatur zmuszają układ immunologiczny do wytężonej pracy i pobudzają go do wytwarzania przeciwciał. Dzięki temu osoby korzystające z sauny o wiele rzadziej ulegają różnego rodzaju infekcjom oraz przeziębieniom.

 gruczoły łojowe odblokowują się, a organizm pozbywa się nadmiaru sebum - dlatego sauna sprzyja osobom odchudzającym się, pomaga również w walce z cellulitem i niedoskonałościami skóry,

 z organizmu wraz z potem wydalana jest nadmierna ilość soli, co zapobiega zatrzymywaniu wody i opuchliźnie,

 tkanki są lepiej ukrwione, cera dotleniona a skóra staje się gładsza,

 organizm wolniej się starzeje,

 wydalane są metale ciężkie i toksyny (podczas piętnastu minut w saunie skóra usuwa tyle szkodliwych produktów przemiany materii, ile nerki zdążyłyby podczas  jednej doby),

 dzięki wytwarzanej w saunie większej ilości endorfin jesteśmy bardziej zrelaksowani,

 zastosowane po wyjściu z sauny kosmetyki lepiej się wchłaniają,

 rozszerzenie naczyń krwionośnych, dwukrotne zwiększenie szybkości przepływu krwi,

 przyśpieszenie akcji serca o około 50%,

 w saunie organizm wydziela pot, z czego tylko 1/3  ulega odparowaniu, reszta pokrywa ciało. Wraz z nim organizm pozbywa się toksyn,

 utrata wody po saunie może wynosić od 0,5 do nawet 1,5 litra. Ogrzewanie powoduje także rozluźnienie mięśni oraz poprawienie ruchomości w stawach,

 ochładzanie powoduje normalizację „zaburzonych” wcześniej procesów, tzn. zwężenie naczyń krwionośnych, spadek temperatury, wzrost wysycenia krwi tlenem,

 odprężenie psychiczne,

 wzrost sprawności układu oddechowego,

 pobudzenie gruczołów dokrewnych,

 rozprężenie mięśni i rozładowanie nagromadzonego napięcia,

 pobudzenie akcji serca i układu krążenia,

 zapobieganie infekcjom, wzmocnienie układu  immunologicznego,

 normalizacja zaburzeń ciśnienia krwi,

 poprawa krążenia w skórze, błonie śluzowej górnych drogach oddechowych,

 wzrost odporności na stres,

 nawilżenie i sprężystość skóry.

Przeciwskazania do korzystania z sauny?

 Nie powinniśmy chodzić do sauny w trakcie przeziębienia lub jeśli nasz organizm jest osłabiony. Spowodować to może tylko pogorszenie stanu zdrowia lub doprowadzi do zaostrzenia stanu chorobowego.

 Reumatoidalne: w ostrym stanie reumatycznym.

 Pulmonologiczne – infekcje: przeziębienie, gruźlica, ostry stan astmatyczny.

 Kardiologiczne: niewydolność serca, krążenia i wieńcowa ze stenokardią spoczynkową, niedawno przebyty zawał mięśnia sercowego oraz inne choroby serca i nadciśnienie (najlepiej korzystać po konsultacji z lekarzem).
* Korzystanie z sauny nie jest jednak przeciwwskazane u większości osób z chorobą niedokrwienną serca.

 Jeżeli jesteś osobą otyłą, również powinieneś skonsultować się z lekarzem przed wizytą na saunie, a na pewno jeszcze uważniej zwracać uwagę na uzupełnianie płynów. Ryzyko odwodnienia w trakcie korzystania z sauny u osób otyłych jest o wiele wyższe.

 Inne: ciąża wysokiego ryzyka, ostre stany zapalne, wrzody, guzy, ogniska zakażenia (np. przy bólu zęba), choroby weneryczne, padaczka, jaskra, i inne (wskazana jest konsultacja z lekarzem).

 Z sauny też nie powinno się korzystać po wypiciu alkoholu oraz bezpośrednio po spożyciu posiłku.

Zasady korzystania z sauny

 Przed wejściem do sauny wskazane jest wziąć prysznic, a następnie starannie wytrzeć się (sucha skóra poci się szybciej).

 Nie korzystamy z sauny zaraz po obfitym posiłku. Należy odpocząć jedną lub dwie godziny.

 Używanie napojów alkoholowych przed i w trakcie sauny jest przeciwwskazane. Alkohol działa rozkurczająco na naczynia krwionośne skóry i potęguje działanie ciepła. Akcja serca ulega znacznemu przyśpieszeniu. Alkohol zmniejsza samokontrolę i wyzwala ducha współzawodnictwa w przedłużaniu pobytu w saunie, co może doprowadzić do utraty przytomności.

Wskazane jest wypicie litra wody przed saunowaniem, wtedy będziemy mieli co wypocić.

 Wypacamy się nie dłużej niż 15 minut – jest to czas wystarczający do ogrzania się i dostatecznego wypocenia. Popisywanie się przed znajomymi „ile to ja wytrzymam” może się źle skończyć.

 W saunie staramy się nie rozmawiać. To nie tylko kwestia kultury osobistej, ale i zdrowia. Zasadniczo ciepłe powietrze powinno dostawać się do organizmu przez nos, nie usta. Podczas rozmowy może dojść do podrażnienia śluzówki. Sauna jest też miejscem relaksu, a on lepiej przychodzi w ciszy.

 Uważaj polewając kamienie wodą – gorąca para może popatrzyć ciało.

 Na siedzisko w saunie najlepiej rozłożyć ręcznik (rozgrzane deski siedziska mogą być gorące).

 W saunie można leżeć, bądź siedzieć, na ławach. Osoby leżące na dwie minuty przed wyjściem powinny usiąść by uniknąć zasłabnięcia lub utraty równowagi.

 Wysokość ławki ma znaczenie. Na początek wybieramy najniższą, tu panuje też najniższa temperatura. Wraz z oswajaniem się z warunkami panującymi w saunie, przenosimy się wyżej.

 Przed wejściem do sauny należy także zdjąć wszelką biżuterię oraz zegarek, ponieważ rozgrzane mogą później narazić skórę na oparzenia.

 Po wyjściu sauny należy schłodzić ciało, chłodzenie ciała ma na celu wywołanie skurczu naczyń krwionośnych, poprawiając ich wydolność. Mamy do wyboru różne metody ochłodzenia się:

  • wyjście z sauny na zewnątrz
  • wyjście z sauny i skorzystanie z prysznica (w sezonie letnim)
  • ochłodzenie się wodą z wiadra, które stoi zawsze przy saunie
  • kąpiel w rzece Biebrzy (zimą jak jest zamarznięta możemy zrobić przerębel)
  • w zimie można również nacierać się śniegiem

 Po kąpieli w saunie należy uzupełnić płyny pijąc wodę mineralną.

 Zaleca się 2 lub 3 sesje w saunie, każdorazowo należy schłodzić ciało.

 Po zabiegu zaleca się wypoczynek w pozycji siedzącej lub leżącej (ok. 10 – 15 min).

 Zdrowy człowiek może korzystać z sauny dwa – trzy razy w tygodniu.

Poniższe filmy prezentują w jaki sposób można zimą schłodzić się po pobycie w saunie.

Galeria zdjęć - Sauna (ruska bania)